poniedziałek, 4 maja 2020

05.05.20 Potyczki ortograficzne


Drodzy uczniowie.
Chciałabym zacząć od kilku od naszego sprawdzianu z języka polskiego, który był w zeszłym tygodniu. Jestem zadowolona z wyników, a co najważniejsze widać, że wiele osób pisało go samodzielnie tak jak prosiłam J Znam Was i wiem kto jak może napisać i bardzo się cieszę i gratuluję samodzielnych prac. Pojawiały się jednak błędy i chciałam teraz je omówić.
Zadanie 1 wszyscy zrobiliście poprawnie. Brawo J

W zdaniu 2 niektórzy mieli problem. Polecenie polegało na uzupełnieniu zdań poprawnymi formami wyrazów i powinno ono być zapisane tak:
W stawie pływają zwinne ryby. Z brzegu widać małe rybki, które bawią się tuż pod powierzchnią wody. Na łące dorosłe żaby polują na muchy, a mała żabka skacze wesoło.

W zdaniu  wszyscy ułożyliście ładne zdania do rysunków z tym, że niektórzy zapomnieli napisać zdanie z wielkiej litery lub postawić kropkę.

Zadanie 4 polegało na utworzeniu poprawnej formy wyrazów ze zmiękczeniem i bezbłędnie je zapisać. Przy tym zdaniu pojawiły się problemy. Poprawna forma to:
1 dłoń   8 dłoni   3 dłonie       1 łódź   2 łodzie   6 łodzi
Proszę zwrócić uwagę przez jakie ó piszemy słowo łódź.
Niektórzy z Was zrobili 1 łódka   2 łódki    6 łódek  - też uznawałam taką odpowiedź.

W zdaniu 5 nie wszyscy przeczytali poprawnie polecenie, które polegało na dobraniu czasowników i wstawieniu ich w odpowiedniej formie.
Wiosną ogrodnicy: usuwają chwasty , wytyczają grządki itd. Nie można napisać wiosną ogrodnicy: usuwać chwasty, wytyczać grządki.


Dzisiaj zajmiemy się potyczkami ortograficznymi związanymi z naszymi spółgłoskami po których piszemy rz. Powtórka ta przyda się Wam, gdyż jutro napiszecie dyktando.
Otwórzcie podręczniki na stronie 22 i przeczytajcie tekst "Trzy po trzy". Nie jest ona łatwa w czytaniu ale utrwali nam spółgłoski po których piszemy rz i które musimy pamiętać.

   rz piszemy po spółgłoskach : p, b, t, d, g, k, w , j, ch

Przejdziemy teraz do zadania pierwszego w ćwiczeniach na stronie 28. Pokolorujcie pola zgodnie z przypisanym im kodem.
Następnie przechodzimy do zdania 2 3 i 4. W zdaniu 2 nie układamy zdań tylko odczytujemy wyrazy (przyda się lusterko) w zadaniu 4 nie robimy polecenia przy zielonej kropce.

Dzisiaj będziecie mieli jeszcze jedno bardzo ważne zdanie. Zapoznacie się z lekturą szkolną "Czarna owieczka" Jana Grabowskiego. Nie panikujcie bo jest ona bardzo króciutka na zaledwie 4 kartki komputerowe. Jest ona dołączona na platformie moodle.  Poproście później rodziców aby Wam ją otworzyli.

Oczywiście kochani przerwa :) i zaraz zapraszam Was na matematykę.

Tak jak Wam zapowiadałam wracamy do mnożenia i dzielenia. Dzisiaj krótka powtórka tego co już znamy, ale również nauczenia się tabliczki mnożenia przez 6,7,8,9,10.

Wiecie już, że mnożenie jest skróceniem dodawania (ale tej samej liczby) np.

5 + 5 +5  + 5 = 20  mogę zapisać to mnożeniem 5 x 4 = 20
Jestem ciekawa czy pamiętacie jak nazywa się wynik mnożenia?????

 2 x 3 = 6
                                                                           ↘↙            ↓
                                                                    czynniki       iloczyn


Dzielenie już też poznaliście. Poza tym nie raz się czymś dzieliście i rozumiecie na czym to polega.
Np. Jeśli ma cztery monety po 1 zł i chcę je podzielić dla Michała i Nikodema czyli muszę podzielić na dwie równe części

1 zł   1 zł     1 zł  1 zł

                               
Czyli mam 4 monety, które podzieliłam na dwóch uczniów. matematycznie zapiszę to tak:

  4:2 = 2

A czy pamiętacie jak nazywają się poszczególne liczy w dzieleniu?


 4 : 2 = 2
     ↘↙      ↓

                                                             dzielna   dzielnik iloraz




Pamiętamy również, że dzielenie jest odwrotnością mnożenia. Jeśli chcę się upewnić czy dobrze mam wykonane działanie na dzielenie to sprawdzam mnożeniem.

np.     21 : 7 = 3     bo 3 x 7 = 21

Teraz dla utrwalenia wiadomości proszę o zapisanie w zeszycie  W klasie i przepisanie i obliczenie poniższych działań:

6 x 3 =                               18 : 3 =
9 x 2 =                               24 : 6 =
5 x 5 =                                 9 :3 =
3 x 4 =                               15 : 3 =





Wiem, że jest tego dużo i uczcie się na pamięć codziennie jednego słupka. Na szczęście pierwsze pięć już znacie. Mnożenie przez 10 jest bardzo proste, także zostają nam 4 słupki do nauczenia na pamięć. A tych 4 słupkach znacie w każdym pierwsze 5 przykładów, także zostaje niewiele 😉
Kochani zasłużona przerwa.
Zapraszam Was zaraz na muzyczną lekcję. 

Zaśpiewajcie z tekstem
wydając odpowiednie dźwięki zwierzęce.

Za lasem pod "czwórką"
jest wiejskie podwórko
Podwórko pod chmurką wśród drzew
Na pozór zwyczajne.
Ma domek i stajnię
Ma kurnik, stodołę i chlew

Jest koza – mee, mee
I baran – bee, bee
Jest krowa – muu
I świnka – chrum, chrum.
Jest myszka – pi, pi
Osiołek – ihuuu
Jest kaczka – kwa, kwa
I kotek – miau, miau
Jest piesek osesek co skórę ma jak meszek
I wcale nie szczeka lecz śpi, bez przerwy śpi
Jest kurka – ko ko
Co dzieci ma sto.
Jest koń, nawet jeż
Zamieszkał tu też.

Gdy budzi się rano podwórko zaspane
Gospodarz choć śpiący da jeść.
Dla jednych jest ziarno
Dla innych jest siano
Jest mleko, ziemniaki są też.
Je koza – mee, mee
I baran – bee, bee
Je krowa – muu
I świnka – chrum, chrum.
Je myszka – pi, pi
Osiołek – ihuuu
Je kaczka – kwa, kwa
I kotek – miau, miau
A piesek osesek co skórę ma jak meszek
Też napił się mleka, a teraz smacznie śpi.
Je kurka – ko ko
Co dzieci ma sto
Je koń oraz jeż
Bo głodne są też.

A kiedy słoneczko przykrywa się chmurką
I oczy zamyka do snu.
Zasypia znajome podwórko pod "czwórką"
A księżyc kołysze do snu.
Śpi koza – mee, mee
I baran – bee, bee
śpi krowa – muu
I świnka – chrum, chrum.
śpi myszka – pi, pi
Osiołek – ihuu
śpi kaczka – kwa, kwa
I kotek – miau, miau
A piesek osesek co skórę ma jak meszek
Jak zwykle nie szczeka lecz smacznie sobie śpi
śpi kurka – ko ko
Co dzieci ma sto
śpi koń i śpi jeż
Bo śpiące są też.

3 komentarze: