Witam Was po weekendzie 馃槉 Mam nadziej臋, 偶e wykorzystujecie pogod臋 i sp臋dzacie du偶o czasu na dworze w ruchu.
Na dzisiejszej lekcji zajmiemy si臋 wa偶nym tematem jakim s膮 艣mieci.
Przeczytajcie poni偶szy list, kt贸rym autorem jest nasza planeta Ziemia.
Drogie dzieci!
Wasza Ziemia
Naszym zadaniem jest pomy艣le膰 w jaki spos贸b mo偶emy pom贸c Ziemi.
Zastan贸wmy si臋 najpierw co to s膮 艣mieci?
艢mia艂o mo偶na powiedzie膰, 偶e 艣mieci s膮 to niepotrzebne, nieprzydatne, zb臋dne rzeczy.
Jak inaczej mo偶na nazwa膰 艣mieci?
艢mieci mo偶na nazwa膰 inaczej odpadami.
Sk膮d si臋 bior膮 odpady i gdzie wyst臋puj膮?
Odpady bior膮 si臋 ze szko艂y, dom贸w, restauracji, fabryk. 艢mieci wyst臋puj膮 tam, gdzie mieszkaj膮 ludzie.
Wniosek: Ka偶dy z nas jest producentem 艣mieci!
Dlatego wa偶ne jest 偶eby艣my wiedzieli jak post臋powa膰 ze 艣mieciami.
Wi臋kszo艣膰 towar贸w, kt贸re kupujemy w sklepach, jest wykonana z plastiku, szk艂a, papieru oraz
aluminium i innych metali, czyli tworzyw, kt贸re mo偶emy ponownie wykorzysta膰.
Posegregowane przestaje by膰 艣mieciem – staje si臋 warto艣ciowym surowcem. Mo偶na je
ponownie wykorzysta膰 i przetworzy膰. To nazywa si臋 recyklingiem.
Czy wiecie, 偶e dzi臋ki recyklingowi powstaj膮 nowe przedmioty, np. ksi膮偶ki, zeszyty,
butelki, s艂oiki, pr膮d i ciep艂o.
Z plastiku, kt贸ry jest pochodn膮 ropy naftowej, otrzymujemy
ubrania sportowe, polar, namioty, plecaki, buty.
S膮 jednak i takie 艣mieci, kt贸re s膮 nieprzyjazne 艣rodowisku czasami nawet niebezpieczne? Jak post臋powa膰 z takim 艣mieciami?
Nale偶膮 do nich: lekarstwa, zu偶yte 艣wietl贸wki, odpady po 偶r膮cych chemikaliach (np. 艣rodkach ochrony ro艣lin),
a tak偶e zu偶yty sprz臋t RTV i AGD (tzw. elektroodpady). Tych odpad贸w nie wolno wyrzuca膰 do
艣mieci zmieszanych, gdy偶 zatruwaj膮 wod臋 i gleb臋. Mo偶na je odda膰 w specjalnie wyznaczonych
punktach w sklepach i aptekach, a tak偶e w punkcie selektywnej zbi贸rki odpad贸w
komunalnych, czyli tzw. PSZOK-u (Punkt Selektywnego Zbierania Odpad贸w Komunalnych),
zorganizowanym przez gmin臋.
Otw贸rzcie podr臋czniki na stronie 12 i zapoznajcie si臋 z wierszem "Marsz do kosza".
Jak my艣licie do czego zach臋ca nas wiersz?
Macie racj臋 do segregowania 艣mieci.
Tak jak w ksi膮偶ce i tu na obrazku
Papier - trafia do niebieskiego kosza
Plastik do 偶贸艂tego
Szk艂o do zielonego
w br膮zowym resztki 偶ywno艣ci
Przejdziemy teraz do 膰wicze艅 i zrobimy zadania 1, 2 na stronie 11 oraz 3,4,5 na stronie 12,13
W zdaniu 5 musimy pami臋ta膰, 偶e je艣li m贸wimy o sobie, 偶e co艣 robimy u偶ywamy ko艅c贸wki -uj臋
np. Ja id臋 (niepoprawnie jest m贸wi膰 ja ide)
rysuj臋, pisz臋, gotuj臋,
o kim艣 powiemy, ze on/ona rysuje, pisze, gotuje
W zadaniu 5 r贸wnie偶 robimy cz臋艣膰 z kropk膮 i prosz臋 o zdj臋cia. Za zdania b臋dzie ocena. Przypominam i napisaniu W klasie i szlaczku.
Kochani zas艂u偶ona przerwa.
Chcia艂abym aby艣cie obejrzeli poni偶szy film odno艣nie efektu cieplarnianego, poniewa偶 ma to zwi膮zek z zanieczyszczaniem 艣rodowiska przez ludzi.
Jak ju偶 wiecie jednym ze sposob贸w ochrony 艣rodowiska jest recykling. Czyli bezu偶yteczn膮 rzecz wykorzystujemy ponownie, robimy z niej co艣 nowego. Takie zadanie b臋dzie dla Was w ramach lekcji techniki. Podsun臋 Wam par臋 pomys艂贸w z kt贸rych mo偶ecie skorzysta膰, ale r贸wnie偶 mo偶ecie wymy艣li膰 co艣 swojego 馃槈 Zadanie to podlega ocenie. Prosz臋 o zdj臋cia. Czas do czwartku.
W ramach lekcji innowacyjnych dzisiejszy temat to: Piramida 偶ywieniowa.
Jest ona bardzo wa偶na i powinni艣my trzyma膰 si臋 tych zasad a b臋dziemy zdrowi.
Ni偶ej film z serii film贸w' By艂o sobie 偶ycie".
Film ten pokazuje nam to czego nie widzimy wzrokiem i co dzieje si臋 w 艣rodku w naszym organizmie. Dzisiaj temat o kubkach smakowych i z臋bach.
Obecny
OdpowiedzUsu艅Jestem obecna:)
OdpowiedzUsu艅Filip obecny.
OdpowiedzUsu艅Dorian obecny.
OdpowiedzUsu艅Micha艂 obecny
OdpowiedzUsu艅